Laatste bijwerking: april 2025
1. Algemeen
Dit document omvat de algemene voorwaarden voor online-verkoop van geneesmiddelen en verzorgingsproducten via de website van de coöperatieve vennootschap Multipharma, met zetel gevestigd te 1070 Brussel, Marie Curieplein 30, geregistreerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0866.855.346 (RPR Brussel – BTW BE 0866.855.346) (“Multipharma”).
Gegevens van de apotheek waarnaar de website van Multipharma verwijst (hierna de "Officina"):
Officina : Multipharma SC
Apothekers-titularissen: BOERS S./ LEPAN A.
Adres : Buitenplas 19, 1600 Sint-Pieters-Leeuw
Tel : +32(0)2/529.91.59
Vergunningsnummer : 237708
Openingsuren: maandag - vrijdag: 9u00 -12u30 en 14u00 – 18u00
2. Voorwerp en toepassingsgebied
2.1. Deze algemene voorwaarden (“Algemene Voorwaarden”) zijn van toepassing als de patiënt die handelt in zijn hoedanigheid van consument (de "Klant") een online-aankoop doet op de website van Multipharma (www.multipharma.be – de “Website”) van niet voorschriftplichtige geneesmiddelen en verzorgingsproducten (het (de) ”Product(en)”). De Klant en Multipharma worden hierna gezamenlijk de “Partijen” genoemd.
De Algemene Voorwaarden bepalen de rechten en de plichten van de Partijen in dat kader.
Ze zijn niet van toepassing op de verkopen aan professionele klanten of meer in het algemeen op verkopen met nog niet betaalde facturen. Ze zijn evenmin van toepassing op de contante verkopen van producten in een Multipharma-apotheek of op producten gereserveerd voor afhaling bij Multipharma-apotheken.
2.2. De Klant en Multipharma komen overeen dat hun relaties uitsluitend worden geregeld door deze Algemene Voorwaarden, en dat elke aankoop door de Klant de voorafgaande aanvaarding door de Klant van deze Algemene Voorwaarden inhoudt.
3. Contact
Bij vragen over het online aankoopproces of over de Producten, kan de Klant contact opnemen met de apotheker via de chat of via het online-contactformulier op het moment van de bevestiging van de bestelling.
4. Producten die in aanmerking komen voor een online-verkoop
4.1. Rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen voor het aanbieden van farmaceutische producten op het internet door een voor het publiek opengestelde apotheek (Koninklijk Besluit d.d. 21 januari 2009 houdende onderrichtingen voor de apothekers), is online-verkoop enkel toegestaan voor (i) verzorgingsproducten die geen geneesmiddelen zijn, (ii) (niet-voorschriftplichtige) geneesmiddelen die vrij worden verkocht en (iii) de medische hulpmiddelen vermeld in bijlage XIII, punten 1.1 tot 1.5 en 1.7 van het koninklijk besluit d.d. 18 maart 1999.
Het is Multipharma dus niet toegelaten via haar Website geneesmiddelen voor menselijk of diergeneeskundig gebruik te verkopen die enkel mogen worden geleverd op voorschrift, en de Klant mag deze niet online bestellen of laten leveren.
4.2. De geneesmiddelen waarvoor een voorschrift nodig is, kunnen echter wel worden gereserveerd. De Klant kan op de Website allerhande Producten reserveren, met inbegrip van geneesmiddelen waarvoor een voorschrift nodig is, om zijn bestelling daarna af te halen in de Multipharma-apotheek van zijn keuze.
De voor reservatie aangeboden Producten zijn deze die op de Website staan vermeld, met een beschrijving van hun essentiële kenmerken, op de dag en het ogenblik waarop de Klant de Website raadpleegt. Als een van de gereserveerde producten niet beschikbaar is, zal de Klant hiervan op de hoogte worden gebracht en zal hij de mogelijkheid hebben zijn reservatie te wijzigen of te annuleren.
4.3. Het aanbod van de Producten op de Website is altijd geldig binnen de grenzen van de beschikbare voorraden en kan op elk moment door Multipharma worden gewijzigd of ingetrokken.
4.4. Multipharma kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de onbeschikbaarheid van Producten. Dit betreft meer bepaald (i) alle mogelijke beperkingen (bijv.: rantsoenering, wederverkoopbeperkingen) opgelegd door de leveranciers van Multipharma, (ii) de laattijdige of niet-levering door de leveranciers, en (iii) de tijdelijk onbeschikbare Producten op de Belgische markt.
4.5. Multipharma informeert de Klant steeds uitdrukkelijk als een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of aan voorwaarden is onderworpen.
5. Modaliteiten van de online-bestelling en -aankoop
5.1. Om een online aankoop te doen, kan de Klant de Producten zoeken via de zoekbalk door de naam van het Product in te geven of via het algemene menu van de Productcategorieën.
De Klant heeft vervolgens de mogelijkheid Producten van zijn keuze (overeenkomstig artikel 4.1 hierna) aan zijn winkelmandje toe te voegen door te klikken op de knop “In winkelmandje”. Zodra de Klant alle artikelen die hij wenst te kopen aan zijn winkelmandje heeft toegevoegd en hij zijn aankopen wenst te betalen, moet hij op het icoontje van het winkelmandje klikken om naar zijn winkelmandje te gaan. Daarna kan hij de leveringsmethode van zijn keuze selecteren voordat hij op de knop “Bestellen” klikt.
5.2. Vervolgens wordt de Klant uitgenodigd zich te identificeren, ofwel door verbinding te maken met de online-account die hij vooraf reeds heeft aangemaakt, ofwel door zijn online-account aan te maken.
In dit kader dient hij te bevestigen dat hij het Privacybeleid (
https://www.multipharma.be/nl/privacy-policy/faq-5.html) heeft gelezen en Multipharma zijn toestemming geven om zijn persoonsgegevens te gebruiken voor het verzenden van informatie over de producten, promotionele acties en diensten.
5.3. Alle door de Klant verstrekte informatie bij het ingeven van zijn identificatiegegevens zijn bindend voor de Klant. Multipharma kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van het verstrekken van onjuiste informatie.
5.4. Multipharma bevestigt de ontvangst van elke bestelling door een e-mail te versturen naar de Klant op het adres dat hij heeft opgegeven bij zijn inschrijving of identificatie. Nadien volgt een bevestigingsemail (“Bestelbevestiging”). Deze Bestelbevestiging vermeldt meer bepaald de datum van de bestelling, het (de) bestelde Product(en), de prijs/prijzen binnen de grenzen van wat is bepaald in artikel 7, de leveringskosten, het adres en de leveringswijzen.
5.5. Multipharma behoudt zich het recht elke bestelling of levering te weigeren of te annuleren in geval van (i) bestaand geschil met de Klant, of (ii) weigering van de betaling door de bank die de betaalkaart controleert, of (iii) omwille van een gegronde reden in hoofde van de apotheker-titularis. In deze gevallen kan Multipharma in geen geval aansprakelijk worden gesteld, behalve in geval van bedrog of grove nalatigheid van Multipharma.
5.6. De Klant kan zijn bestelling alleen annuleren als de bestelling nog niet werd klaargemaakt door Multipharma. In dat geval wordt de Klant automatisch terugbetaald voor de kosten van de bestelling en de eventuele leveringskosten.
5.7. Als de Klant vragen of opmerkingen heeft met betrekking tot zijn bestelling, kan hij de klantendienst contacteren via het contactformulier of via de chat.
6. Prijs en modaliteiten van de betaling
6.1. De Producten worden verkocht tegen de prijzen vermeld op de Website op het ogenblik van de bestelling, onder voorbehoud van beschikbaarheid.
6.2. De prijzen zijn uitgedrukt in euro, BTW inbegrepen.
6.3. De “gele prijzen” zijn permanent lage prijzen die in de officina’s en op de Website worden gehanteerd. Het zijn dus geen prijsverminderingen of tijdelijke promoties ten opzichte van eerder toegepaste verkoopprijzen. De Klant wordt ingelicht over het verschil (%) tussen de door de leverancier aanbevolen prijs en de verkoopprijs.
6.4. De aankopen worden elektronisch betaald. Bij het valideren van de bestelling kiest de Klant voor een van de voorgestelde betaalwijzen. De geldigheid van de betaling wordt al dan niet bevestigd na verificatie bij de financiële instelling die de betaling controleert. Als de betaling wordt bevestigd, gebeurt de inning na facturatie van de bestelling, op de wijze die is overeengekomen met de voormelde financiële instelling. Het (de) bestelde Product(en) blijft/blijven eigendom van Multipharma tot op het ogenblik van de volledige betaling van de aankoopprijs en van de eventuele kosten.
7. Levering en aanverwante kosten
7.1. De Klant kan kiezen uit de volgende leveringswijzen:
- Levering in Multipharma-apotheek (altijd gratis)
- Levering bij je thuis of op het werk via Bpost (betalend indien totale aankopen ‹ 55 euro)
- Levering in een Bpost afhaalpunt (betalend indien totale aankopen ‹ 55 euro)
- Levering in een Bpost pakjesautomaat (betalend indien totale aankopen ‹ 55 euro)
7.2. De prijzen van de Producten vermeld op de Website zijn exclusief leveringskosten.
7.3. Indien de Klant de online aangekochte Producten in ontvangst wil nemen in een Multipharma-apotheek die hij heeft gekozen bij zijn bestelling, zullen de aangekochte Producten slechts gedurende 14 dagen worden bewaard nadat ze aan de betreffende Klant ter beschikking zijn gesteld. Daarna, en indien de Klant geen contact heeft opgenomen met de klantendienst via de chat of het online-contactformulier, zal de Klant het Product niet meer kunnen opeisen en behoudt Multipharma zich het recht voor deze te vernietigen.
7.4. Het risico wordt van Multipharma aan de Klant overgedragen op het moment van levering van de Producten aan de Klant. Elke levering wordt geacht te hebben plaatsgevonden zodra de Klant, of een door de Klant aangestelde derde, de Producten fysiek in ontvangst neemt.
7.5. De Klant moet Multipharma zo snel mogelijk en ten laatste binnen de 8 dagen na ontvangst van zijn bestelling (via chat of via het online contactformulier) op de hoogte brengen van elke zichtbare beschadiging en/of kwaliteitsgebrek van een product en/of zijn verpakking. De Klant is ook verplicht om de conformiteit van de producten met de bestelling te controleren, met name wat de geleverde hoeveelheden betreft.
Als het gebrek aan conformiteit van dien aard is dat het zich pas manifesteert bij het gebruik of de toediening van het Product, kan de Klant dit zo snel mogelijk aan Multipharma melden (via chat of via het online contactformulier).
Indien Multipharma, na ontvangst van het door de Klant teruggestuurde Product, erkent dat het (de) Product(en) gebrekkig is (zijn), kan het product worden vervangen en op kosten van Multipharma naar de Klant worden teruggestuurd, mits aan bovenstaande vereisten is voldaan.