šŸŒž Tot -40% op zonneproducten en anti-muggen producten! šŸ¦Ÿ

Gratis levering Naar een apotheek of vanaf €55

Hoe kun je beter leven met je menstruatiecyclus en later met de menopauze?

Ben jij gevoelig voor het premenstrueel syndroom of opvliegers? Van de puberteit tot de menopauze, je Multipharma-apotheker begeleidt en helpt jou om beter te kunnen omgaan met de hormonale en fysieke schommelingen, veroorzaakt door de menstruatiecyclus.

De 4 seizoenen van de menstruatiecyclus

Het vrouwelijk lichaam wordt beheerst door een complex hormonaal mechanisme dat verband houdt met de menstruatiecyclus. Ook al kan dat bij elke vrouw wat verschillen, de cyclus bestaat uit 4 fasen: de pre-ovulatie, de ovulatie, de premenstruele periode (ongeveer een week voor de menstruatie) en de menstruatie, waarbij het bloedrijke baarmoederslijmvlies wordt verwijderd als de eicel niet door een spermatozoĆÆde is bevrucht. Een vrouw zal in haar leven ongeveer 450 menstruatiecycli doormaken. Dit komt overeen met 3.000 dagen menstruatie, of meer dan 8 jaar in totaal. Dit is een goede reden om te bekijken hoe je je goed in je vel kan voelen, ook tijdens de menstruatie of de menopauze.

Na de menstruatiecyclus, geen respijt in de menopauze

De menopauze treedt in wanneer de menstruatiecyclus definitief voorbij is. Dat betekent wanneer de voorraad eicellen is uitgeput en de eierstokken geen oestrogeen en progesteron meer produceren. Dit kan een moeilijke fase zijn door de hormonale veranderingen en door het gevoel dat je je identiteit als vrouw kwijt bent. De menopauze komt meestal voor tussen de leeftijd van 45 en 55 jaar. Dat gebeurt niet plots. Vaak kom je eerst in de perimenopauze terecht, een periode waarin de menstruatiecyclus en de vrouwelijke hormonen vertragen. Dit kan zich uiten in onregelmatige menstruaties, opvliegers en/of stemmingswisselingen, en dit al 5 jaar voor de menstruatie voorgoed stopt.

Luister naar je lichaam en respecteer je cyclus

Als je, zoals ongeveer 75 procent van de menstruerende vrouwen, last hebt van het premenstrueel syndroom (PMS) , dan hoeft niemand je te vertellen wanneer je ongesteld zal worden. Je kent immers het scenario: je voelt je geĆÆrriteerd en je wil het liefst wegkruipen onder je donsdeken. Dat is de schuld van de hormonale veranderingen tijdens de menstruatiecyclus. Als jouw cyclus 28 dagen duurt, zullen de dagen 6, 12, 20 en 28 waarschijnlijk lastig zijn.

test

In plaats van daartegen te vechten, kan je beter anticiperen en als dat mogelijk is, jouw agenda _ zowel professioneel als privƩ _ aanpassen. Om meer te leren over de effecten van jouw cyclus op je leven, kan je een menstruatiedagboekje bijhouden: vanaf dag 1 van je menstruatie schrijf je neer hoe het met jouw humeur en fysieke conditie gaat. Je kan ook een menstruatie-app gebruiken. Enkele voorbeelden zijn Clue , Natural Cycles en Kindara.

Het advies van jouw Multipharma-apotheker

Als je je somber of angstig voelt en die gevoelens te maken hebben met je menstruatiecyclus of menopauze, dan kunnen specifieke voedingssupplementen, op basis van mineralen of planten, helpen. Vraag zeker jouw apotheker om advies. Het innemen van zowel calcium als magnesium heeft een gunstig effect op stemmingswisselingen en andere premenstruele kwalen.

test

Verzorg je vaginale flora

Net als de darmflora en de huidflora, is de vaginale flora de beschermer van ons lichaam. Het beschermt de vagina tegen ziekteverwekkers die infecties kunnen veroorzaken, zoals candida of vaginose. Tijdens de menstruatie wordt het evenwicht van de vaginale flora verstoord door de bloedstroom die de pH-waarde van de vagina verhoogt. Dit maakt de vagina vatbaarder voor de groei van slechte bacteriƫn en infecties. Daarom wordt aanbevolen om tijdens deze periode nog beter op de hygiƫne te letten en wasproducten te gebruiken met een neutrale of lichtzure pH.

Het advies van jouw Multipharma-apotheker

Producten met melkzuur helpen de vaginale flora weer in evenwicht te brengen. Ze kunnen ook zeer nuttig zijn tijdens de menopauze. Door de daling van de oestrogenen, neemt de productie van lactobacillen af, waardoor de vaginale flora uit balans geraakt. Lactobacillus probiotica kan helpen om dat evenwicht te herstellen. Voor meer uitleg, kan je bij je apotheker terecht.

Verlicht pijn en ongemak

Terwijl driekwart van de vrouwen milde symptomen heeft net voor of aan het begin van de menstruatie, ervaart 20 tot 30 procent pijn en ongemak. PMS kan een grote impact hebben op je dagelijks leven. Ook de premenopauze kan je levenskwaliteit beĆÆnvloeden: sommige vrouwen hebben weinig of geen symptomen, terwijl het voor anderen een hel is. Gelukkig bestaan er oplossingen.

test

De pijn verzachten

Buikkrampen, hoofdpijn of rugpijn: in eerste instantie kan je de pijn proberen te bestrijden met natuurlijke geneesmiddelen. Mocht dat niet voldoende zijn, dan kan jouw arts ontstekingsremmende geneesmiddelen voorschrijven, of je kan orale anticonceptiemiddelen innemen (al moet je dat dan wel lange tijd doen).

  • Warmte verlicht buikkrampen door de spieren van de baarmoeder te ontspannen. Je kan een warme douche nemen, een goede ouderwetse kruik met heet water gebruiken of verwarmde kersenpitkussens op de pijnlijke onderbuik aanbrengen.
  • Elektrostimulatie is ook een effectieve methode om pijnlijke maandstonden te verlichten. Livia, een medisch apparaatje dat je bij Multipharma kan kopen, gebruikt deze technologie om de pijn bij menstruatie en endometriose te verlichten.
  • Kruidenthee doet ook wonderen bij het verlichten van pijn. Idealiter drink je zoā€™n thee enkele dagen voor en tijdens de menstruatie. Venkel werkt op de spasmen van de baarmoeder, net als frambozenblad en valeriaan. Valeriaan heeft als voordeel dat het hoofdpijn kalmeert en als bonus de slaap bevordert. Tegen hoofdpijn en migraine, helpt gember.
  • Etherische oliĆ«n van scharlei, dragon en basilicum kunnen alleen of samen gemasseerd worden op de pijnlijke onderbuik. Etherische oliĆ«n van lavendel, pepermunt of moederkruid, aangebracht op de slapen, verlichten hoofdpijn.

Kalmeren van opvliegers

In de premenopauze hebben veel vrouwen last van onaangename opvliegers veroorzaakt door de daling van het oestrogeenniveau. Om ze te minimaliseren, vermijd stimulerende dranken zoals koffie, thee en alcohol, vermijd ook pikant eten. Draag laagjes van lichte kledij die je gemakkelijk kunt aan- en uittrekken. Slaap in een goed geventileerde kamer als je 's nachts zweet.

Wanneer de opvliegers je leven onmogelijk maken, kan je arts je een hormonale behandeling voorschrijven. Maar voor je dit doet, kan je natuurlijke methoden gebruiken zoals fytotherapie. Salie vermindert het zweten en verhoogt tegelijkertijd het niveau van oestrogeen in het bloed. Rode klaver en hop hebben ook een oestrogeenachtig effect, wat de slaap verbetert en angst vermindert.

Het advies van jouw Multipharma-apotheker

Spreek altijd met jouw apotheker vooraleer je een beroep doet op kruidengeneesmiddelen. Immers, als je bepaalde ziektes hebt of andere medicijnen inneemt, kan je sommige planten en essentiƫle oliƫn niet gebruiken.

test

Pas jouw voeding aan

Een evenwichtig voedingspatroon is een goede start. Daar bovenop, moet je vooral hier rekening mee houden:

  • Verhoog je ijzerinname om het bloedverlies te compenseren.
  • Kies voor langzame suikers (pasta, bruine rijst, enz.) om vermoeidheid tegen te gaan.
  • Verminder zout en drink veel water om het vasthouden van vocht tegen te gaan.
  • Eet omega-6 (plantaardige oliĆ«n - soja, zonnebloem, maĆÆs, noten -, dierlijk vlees, avocado's, enz.) in geval van pijnlijke menstruatie. Deze fungeren als regulatoren van PGE2, een hormoon dat de samentrekkingen van de baarmoeder versterkt.
  • Verhoog je calciuminname (melk, kaas, yoghurt) en vitamine D (vette vis) om het risico op osteoporose tijdens de menopauze te verminderen.

Het advies van jouw Multipharma-apotheker

Als je je ongewoon moe voelt of een verstoorde menstruatiecyclus hebt, raadpleeg dan je arts. Een bloedonderzoek zal uitwijzen of je tekorten hebt. Indien dat zo is, kan de dokter jou vitamine- en mineralensupplementen voorschrijven.

Aanbevolen producten

saforelle


Zachte wasoplossing- Saforelle


Geformuleerd voor de gevoelige of geĆÆrriteerde huid. Deze zeepvrije reiniger respecteert het natuurlijke evenwicht van de vaginale flora en reinigt op milde wijze intieme irritaties.


famosan


Famosan Salvia Overgang- A. Vogel


Deze 100% natuurlijke oplossing op basis van salie helpt bij het verlichten van opvliegers en nachtelijk zweten. Ideaal voor vrouwen die last hebben van deze onaangename menopauze symptomen.