Covid-19 autotests en maskers nog steeds beschikbaar bij Multipharma! 

Gratis levering Naar een apotheek of vanaf €55

Multipharma helpt je stoppen met roken

Test: "Welk type roker ben ik?"

Wil je weten welk type roker je bent? Doe dan hier de quiz. We geven je verderop advies naargelang je rokersprofiel...

Doe de test

Stop Smoking Webinar 16/02/2022

Onze apothekers nodigen je uit voor een online informatiesessie over stoppen met roken. Schrijf je nu in!

Meer info hier

Coaching: Stoppen met Roken

Ontdek ons begeleidingsprogramma om te stoppen met roken in onze Multipharma-apotheken. Samen kunnen we het!

Ontdek de coaching

Welk type roker ben jij?

Als je succesvol wil stoppen met roken, moet je weten welk type roker je bent. Ben je een nerveuze, dwangmatige of sociale roker? Stoppen met roken is immers voor elke type verschillend. Bieden sigaretten jou troost? Is roken een automatisme of rook je mee met vrienden? Lees hoe Multipharma jou in de verschillende situaties kan helpen.

De nerveuze roker

Jouw profiel: Sigaretten zijn jouw steun en toeverlaat als je je zenuwachtig, bang of overstuur voelt. Je grijpt naar een sigaret als je geïntimideerd bent of onzeker. Als je stress hebt, rook je. Elke gelegenheid is goed om een sigaret op te steken.

Waarom je rookt: Nicotine heeft eigenschappen die in ons brein angsten en depressieve gevoelens kunnen onderdrukken. Veel mensen met depressieve of angstige gevoelens roken om hun stress te verlichten, zonder dat ze dat beseffen.

De beste methode om te stoppen? Cognitieve psychotherapie helpt jou de stress-sigarettencyclus te doorbreken en je emoties beter te beheersen. Mindfulness, yoga of ontspanning zijn ook nuttig om te helpen in je leven na de sigaret. Het gebruik van nicotinepleisters vergemakkelijkt de ontwenning.

De dwangmatige roker

Jouw profiel: Je kunt je een leven zonder sigaretten niet voorstellen. Sigaretten zijn een integraal onderdeel van je dagelijks leven. Soms steek je zelfs een sigaret op zonder dat je het beseft.

Waarom je rookt: Wanneer het nicotinegehalte in het bloed daalt, treden ontwenningsverschijnselen op. Dit wordt lichamelijke afhankelijkheid genoemd. Het goede nieuws is dat die afhankelijkheid verdwijnt tussen de 3 weken en 3 maanden nadat je gestopt bent met roken. Het slechte nieuws? De dwangmatige roker moet veel dagelijkse routines loslaten. Geen sigaret meer bij een kop koffie of na het diner.

De beste methode om te stoppen? Nicotinevervangende middelen vergemakkelijken de lichamelijke ontwenning. Parallel daarmee kan gedragstherapie of medische hypnose jou helpen om een nieuw zelfbeeld zonder sigaret in de hand op te bouwen.

De sociale roker

Jouw profiel: Je voelt niet de drang om te roken als je alleen bent. Maar als je naar een feestje gaat of een terrasje doet met vrienden die roken, kan je moeilijk weerstaan aan die sigaret. Je rookt af en toe of je bent een ex-roker die op het punt staat te hervallen.

Waarom je rookt: Je associeert sigaretten met gezellige momenten onder vrienden. Helaas is het vaak zo dat je terug verslaafd wordt.

De beste methode om te stoppen? Om niet toe te geven aan de verleiding tijdens het aperitieven of koffie drinken, kun je proberen te anticiperen met nicotinevervangers zoals nicotine inhalers, sprays, kauwgom en zuigtabletten. Ook groentesticks of zuurtjes kunnen helpen. Hou iets in je handen, een balpen bijvoorbeeld. De drang om te roken verdwijnt vaak na 2 tot 5 minuten.